Widziałem orła cień...

 

To nasz pierwszy test porównawczy w tej kategorii cenowej, więc nie będzie niestety porównań do ubiegłego roku. Oto 13 rowerów, dla których zaproszenie do testu było najlepszym sposobem zaistnienia na naszych łamach.

 

 

 

To jedna z najpopularniejszych na rynku kategorii cenowych, rejestrująca najlepszą sprzedaż wśród rowerów markowych. Żeby było jasne… Za mniej więcej średnią krajową (ok. 2500 zł) stać nas będzie na poważne, a nawet wyspecjalizowane rowery górskie doskonale sprawdzające się w ambitnej turystyce. Nie ma w tym teście ani jednego roweru, który sprawiałby jakiekolwiek kłopoty podczas próby zdobycia np. Śnieżki i, co wydatnie obnaża wszelkie mankamenty, zjazdu z niej. 

Różnice, jakie między tymi rowerami oczywiście wystąpią, będą dotyczyły różnych koncepcji osiągania kompromisów. Jeden rower będzie miał lepsze hamulce kosztem ramy, w innym znajdziemy świetny amortyzator, ale przeciętne opony. Po to powstaje ten test – porównujemy różne filozofie.

Zarejestrowaliśmy istnienie przynajmniej trzech filozofii budowy rowerów. Samo to, że są trzy (przynajmniej) sprawia obiektywną trudność we wskazaniu tego jednego, najlepszego ze wszech miar roweru w przedziale cenowym 2400–2500 zł. Nie możemy przecież uznać jednakowych kryteriów oceny dla radykalnych rowerów do cross country (Kelly’s, Author, Fuji), świetnych rowerów MTB do niezobowiązującej jazdy w każdych warunkach terenowych (Unibike, BH, Orbea), czy rowerów zasługujących na polecanie ich przede wszystkim paniom (Ghost, Focus, Giant). XC, MTB i rowery, nazwijmy je, „unisex” to właśnie te trzy filozofie. Przy odrobinie fantazji pozostałaby do utworzenia jeszcze grupka rowerów z dużymi możliwościami do miejskiego street-szaleństwa, możliwego dzięki pancernej konstrukcji ram (Kona, Specialized). Tak czy inaczej  udało nam się wyodrębnić ten jeden jedyny rower, który przedstawia najwyższą wartość zgromadzonych na pokładzie dóbr, jemu przyznaliśmy tytuł zwycięzcy w kategorii Econo.

 

 

 

Ocena jakości

Po rozpakowaniu nowych rowerów z kartonów dokonujemy zawsze inspekcji wszystkich elementów składowych. Oglądamy ramy, sprawdzamy dopasowanie wsporników siodła, patrzymy na sposób prowadzenia linek. Interesuje nas naciąg szprych i okrągłość kół. Następnie rowery są ważone, mierzone i przygotowywane do jazdy pod konkretne osoby. Jeśli wszystko wygląda poprawnie, na ten temat milczymy. Jeśli coś brzęczy i marudzi, to samo czynimy my w części tekstowej. Brzęczymy i marudzimy, jeśli znajdujemy słabe komponenty, nie wróżące dobrej jakości, a także jeśli montażyści spieszyli się, pozostawiając istotne niedociągnięcia. Ocena jakości części w głównej mierze wpływa na ocenę końcową roweru, ponieważ wśród markowych komponentów łatwo wskazać rzeczy lepsze i gorsze, korzystając z doświadczeń zebranych podczas innych testów.

 

Test praktyczny

Tradycyjnie jest to ta część testu, kiedy sumiennie podokręcane i wyregulowane rowery zabieramy na naszą górkę testową i staramy się na nich jeździć dokładnie tak, jak na swoich prywatnych rowerach na co dzień. Tylko tak możemy ocenić działanie amortyzacji, pracę mechanizmów zmiany biegów i terenową przydatność opon. Test ten wpływa na ocenę w minimalnym stopniu, gdyż polega na zgromadzeniu subiektywnych wrażeń i mógłby być bardzo niesprawiedliwy. Wkładem testu praktycznego do opisu rowerów jest między innymi ocena lepszych i gorszych blokad amortyzatorów, a także różnych, niekiedy dziwnych, kombinacji przerzutek z manetkami. Nie jest bowiem łatwo jednego dnia przerzucić się z Triggerów na Rapidfire, następnie przejście na rower z Dual Controlami, a na koniec na rowerek z tymi samymi Dual Controlami współpracującymi z tylną przerzutką Rapid Rise. Od tego można zwariować, ale warto poznać wszystkie za i przeciw.

 

Finał

Do ocenienia rowerów użyliśmy szkolnej skali ocen od 2 do 5. Przy każdym modelu piszemy także o jego podstawowych plusach i największych minusach.

Wszystkim dystrybutorom serdecznie dziękujemy za nadesłanie rowerów do testu (staraliśmy się być delikatni).

Tekst: Bolek Traczewski

Ciąg dalszy testu w numerze 05/2006

 

Dystrybutorzy

Author Velo sp. z o.o. tel. 032 3306700 www.velo.com.pl

BH Rojax tel. 017 8522411 www.rojax.pl

Focus Superior Polska sp. z o.o. tel. 077 4551769 www.superior-polska.pl

Fuji Probike sp.j. tel. 075 7524993 www.fuji.pl

Ghost Secesja s.c. tel. 012 6565759 www.secesja.pl

Giant Giant Polska sp. z o.o. tel. 022 6451434 www.giant-bicycles.com.pl

Kelly’s Kelly’s sp. o.o. tel. 071 3188877 www.kellys-bicycles.com

Kona Rea Sport tel. 022 8465787 www.reasport.pl

Kross Kross SA tel. 029 7524445 www.kross.pl

Orbea Mistral tel. 085 7442061 www.orbea.pl

Specialized Rea Sport tel. 022 8465787 www.reasport.pl

Unibike Unibike sp.j. tel. 052 3489611-13 www.unibike.pl

Wheeler Wheeler Polska sp. z o.o. tel. 022 6442902 www.wheeler.pl

 


  
Brak produktów
w koszyku
 
  warunki sprzedaży